Przejdź do treści
Treść pytania
1. października na spotkaniu wójta z mieszkańcami ul. Werbenowej, obiecano nam zaprojektowanie i realizację przejścia dla pieszych przez ul. Szarotkową przy ul. Werbenowej. Miał również zostać doprojektowany dodatkowy próg zwalniający w powiązaniu z tym przejściem. Tymczasem w wyłożonym projekcie dot. poduszek berlińskich na ul. Szarotkowej nie ma nic takiego. Chciałbym się dowiedzieć dlaczego?
Przy ul. Werbenowej mieszka 11 dzieci, w tym 9 w wieku szkolnym. Wylot ul. Werbenowej znajduje się na zakręcie ul. Szarotkowej co znacznie ogranicza widoczność i stwarza niebezpieczeństwo dla dzieci idących do szkoły.
Tymczasem proponowany projekt zakłada:
-zamianę progów podrzutowych na poduszki berlińskie, które nie stanowią przeszkody dla samochodów o większym rozstawie osi (busy, ciężarowe, duże auta typu SUV) i nie zmuszą kierowców do zwolnienia. Ponadto poduszki takie są notorycznie omijane przez kierowców przez jazdę pomiędzy nimi. Takie rozwiązanie ma sens na ulicach z komunikacją zbiorową, żeby nie utrudniać przejazdu autobusom. Na ul. Szarotkowej żadne autobusy nie jeżdżą i wydaję się to być ukłonem w stronę pojazdów ciężarowych, busów itp. zachęcającym do łamania przepisów (nie oszukujmy się, że kierowca takiego pojazdu z własnej woli zwolni do 30km/h jeśli poduszka berlińska go nie spowolni)
-podniesienie ograniczenia prędkości z obecnego 20 km/h do 30 km/h w obrębie spowalniaczy
-przesunięcie lokalizacji progu z okolicy ul. Łyżwiarskiej w stronę ul. Poznańskiej za ul. Sportową. Spowoduje to powstanie odcinka o długości ok. 250m bez progów/poduszek zwalniających w miejscu gdzie zakręt ul. Szarotkowej ogranicza widoczność, brakuje przejścia dla pieszych, a dzieci przechodzą przez ul. Szarotkową w drodze do szkoły

W/w uwagi zostaną złożone w ramach konsultacji społecznych projektu. Duże zdziwienie budzi natomiast fakt, że, mimo obietnic, projekt w ogóle ich nie uwzględnia, a proponowane rozwiązania zamiast zwiększać bezpieczeństwo mieszkańców okolic objętych zmianami, wprowadzają precedensy (podniesienie ograniczenia prędkości, poduszki berlińskie zamiast progów podrzutowych), które prowadzą do efektu odwrotnego.
Treść odpowiedzi
Temat przejścia dla pieszych w tym miejscu był już poruszany na Komisji Budżetu, Finansów, Inwestycji, Porządku Przestrzennego i Ochrony Przeciwpożarowej. Po przeprowadzeniu wizji terenowej i analizie warunków drogowych, dokonanej przez Pracowników Referatu Inwestycji, we wskazanej lokalizacji stwierdzono brak odpowiedniej infrastruktury drogowej umożliwiającej lokalizację przejścia dla pieszych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności „Prawo o ruchu drogowym” przy lokalizacji przejścia dla pieszych wymagany jest obustronny ciąg pieszy stwarzający możliwość dojścia do przejścia z uwzględnieniem odległości 100m z każdej strony. Konieczne jest także wykonanie właściwego dedykowanego oświetlenia przejścia, które gwarantowałoby odpowiednią widoczność pieszych po zmierzchu.

Na chwilę obecną w budżecie na 2025rok nie ma zadania związanego z oświetleniem przejścia oraz budową ciągu pieszego na tej ulicy.
W temacie progów zwalniających – obecnie trwają konsultacje społeczne, na których można zgłaszać swoje wnioski i uwagi.
Imię
Filip
Data
Czas i autor dodaniaCzas i autor ostatniej zmiany


Mateusz Szymandera


Mateusz Szymandera