Treść pytania
Dzień dobry,
Czy Rada Gminy zamierza coś zrobić w związku z wyborami sołtysów, które odbyły się wbrew statutom wszystkich sołectw, wymagających 1/10 frekwencji, osiągając coś kolo 2.5%? Czy statuty zostaną zmienione tak aby kworum było realnie osiągalne? Czy wybory zostaną ponownie przeprowadzone, tak aby wyniki były legalne?
Czy Rada Gminy zamierza coś zrobić w związku z wyborami sołtysów, które odbyły się wbrew statutom wszystkich sołectw, wymagających 1/10 frekwencji, osiągając coś kolo 2.5%? Czy statuty zostaną zmienione tak aby kworum było realnie osiągalne? Czy wybory zostaną ponownie przeprowadzone, tak aby wyniki były legalne?
Treść odpowiedzi
Statuty Sołectw Gminy Dopiewo zostały uchwalone na przełomie lat 2017 i 2018.
Znajdowały się w nich zapisy, że „Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej wymagana jest obecność co najmniej 1/10 stałych mieszkańców Sołectwa uprawionych do głosowania. W przypadku braku określonej liczby uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa, drugie Zebranie, obejmujące ten sam porządek obrad odbywa się w tym samym dniu, po upływie 15 minut od pierwszego terminu Zebrania. Do wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej na drugim Zebraniu, Zebranie jest uprawnione bez względu na liczbę obecnych uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa”.
Powyższe zapisy zostały uchylone Wyrokiem sygn. akt Nr IV SA/PO 150/21 Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 kwietnia 2021 r. w sprawie nadania Statutu Sołectwa Dopiewo, Dąbrówka, Dąbrowa, Dopiewiec, Gołuski, Konarzewo, Palędzie, Skórzewo, Trzcielin, Więckowice, Zakrzewo, który stwierdził, że dopuszczalność wprowadzenia wymogu kworum dla ważności wyborów sołtysa i rady sołeckiej nie wynika z normującego ten wybór art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, który stanowi, że „Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania”.
Nie wynika także z uregulowanych w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, zasad prawa wyborczego dotyczących wyborów organów gminy, na których to regulacjach, w zakresie w ustawie nieunormowanym mogą, a nawet powinny być odpowiednio wzorowane zasady i tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej. Wszystko to uprawnia do wniosku, o niedopuszczalności wprowadzenia w statucie wymogu kworum dla ważności wyboru sołtysa oraz członków rady sołeckiej.
W związku z powyższym WSA uchylił zapisy wskazane na wstępie i nie obwiązują już przepisy dotyczące wymaganej frekwencji do przeprowadzenia wyborów organów sołectwa. Nie planujemy ponownego przeprowadzenia wyborów.
Należy dodać, że zgodnie z art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, wyroki sądów administracyjnych są ogłaszane w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Przedmiotowy wyrok został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego w dniu 28 czerwca 2021 r. poz. 5133.
W związku jednak ze zgłaszanymi wątpliwościami, dodatkowo zdecydowałem o opublikowaniu przedmiotowego wyroku na stronie Urzędu Gminy, w biuletynie informacji publicznej w zakładce „jednostki pomocnicze – sołectwa”.
Znajdowały się w nich zapisy, że „Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej wymagana jest obecność co najmniej 1/10 stałych mieszkańców Sołectwa uprawionych do głosowania. W przypadku braku określonej liczby uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa, drugie Zebranie, obejmujące ten sam porządek obrad odbywa się w tym samym dniu, po upływie 15 minut od pierwszego terminu Zebrania. Do wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej na drugim Zebraniu, Zebranie jest uprawnione bez względu na liczbę obecnych uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa”.
Powyższe zapisy zostały uchylone Wyrokiem sygn. akt Nr IV SA/PO 150/21 Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 14 kwietnia 2021 r. w sprawie nadania Statutu Sołectwa Dopiewo, Dąbrówka, Dąbrowa, Dopiewiec, Gołuski, Konarzewo, Palędzie, Skórzewo, Trzcielin, Więckowice, Zakrzewo, który stwierdził, że dopuszczalność wprowadzenia wymogu kworum dla ważności wyborów sołtysa i rady sołeckiej nie wynika z normującego ten wybór art. 36 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, który stanowi, że „Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania”.
Nie wynika także z uregulowanych w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, zasad prawa wyborczego dotyczących wyborów organów gminy, na których to regulacjach, w zakresie w ustawie nieunormowanym mogą, a nawet powinny być odpowiednio wzorowane zasady i tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej. Wszystko to uprawnia do wniosku, o niedopuszczalności wprowadzenia w statucie wymogu kworum dla ważności wyboru sołtysa oraz członków rady sołeckiej.
W związku z powyższym WSA uchylił zapisy wskazane na wstępie i nie obwiązują już przepisy dotyczące wymaganej frekwencji do przeprowadzenia wyborów organów sołectwa. Nie planujemy ponownego przeprowadzenia wyborów.
Należy dodać, że zgodnie z art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, wyroki sądów administracyjnych są ogłaszane w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Przedmiotowy wyrok został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego w dniu 28 czerwca 2021 r. poz. 5133.
W związku jednak ze zgłaszanymi wątpliwościami, dodatkowo zdecydowałem o opublikowaniu przedmiotowego wyroku na stronie Urzędu Gminy, w biuletynie informacji publicznej w zakładce „jednostki pomocnicze – sołectwa”.
Imię
Marcin
Data