Związek Banków Polskich, pod patronatem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz we współpracy z Policją i Federacją Konsumentów, przypomina o szczególnej ostrożności i dbaniu o bezpieczeństwo własnych dokumentów tożsamości, a także kart płatniczych.
Zgodnie z danymi podanymi przez Związek Banków Polskich Polacy mają aż 45 milionów kart bankowych i 33 miliony dowodów osobistych. Ta ogromna liczba sprawia, że dane te są interesującym łupem dla przestępców i złodziei. Z tego względu należy zawsze zachowywać szczególną ostrożność, a w razie nieszczęśliwego zdarzenia znać możliwe rozwiązania. System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE do tej pory udaremnił ponad 115,1 tysięcy prób wyłudzeń na łączną kwotę 5,7 miliarda złotych.
Zagubienie kart płatniczych
W 2014 r. uruchomiona została infolinia – System Zastrzegania Kart, która pozwala na szybkie i efektywne zastrzeganie skradzionych lub zagubionych kart płatniczych. Pod numerem (+48) 828 828 828 można uzyskać pomoc przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, niezależnie czy znajdujemy się na terenie kraju, czy też poza jego granicami.
Utrata dokumentu tożsamości
Zgubienie dokumentu należy jak najszybciej zgłosić w Urzędzie Gminy w Referacie spraw obywatelskich i działalności gospodarczej (Budynek B, ul. Wyzwolenia 24 w Dopiewie) albo przez Internet. Jeśli dokument utracimy za granicą Polski, utratę lub uszkodzenie dowodu należy niezwłocznie zgłosić w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni twój dowód.
Jeżeli natomiast dowód został skradziony, fakt ten należy zgłosić Policji. Nie ma potrzeby wtedy zgłaszać utraty dokumentu w urzędzie gminy, ponieważ zostanie on unieważniony z dniem zgłoszenia tego faktu policji.
Utratę dowodu osobistego można także zgłosić w dowolnym banku, nawet jeżeli nie mamy w nim otwartego konta. Lista banków przyjmujących zgłoszenia znajduje się na stronie www.dokumentyzastrzezone.pl. Dzięki temu można szybko zastrzec numery seryjne utraconych dokumentów, a informacja o tym fakcie jest błyskawicznie przesyłana do wszystkich banków i innych instytucji korzystających z systemu np. do Poczty Polskiej czy operatorów telefonii komórkowej. Co ważne – w przypadku utraty dokumentu należy zastrzec wszystkie utracone dokumenty potwierdzające tożsamość, a więc nie tylko dowód osobisty, ale także – paszport, prawo jazdy czy też dowód rejestracyjny.
Rafał Król